SVÄRTA
SVENSKA FOTOGRAFER I DEN TUNGA INDUSTRIN
1968–74
YNGVE BAUM / JEAN HERMANSON / ODD UHRBOM
Utställningen SVÄRTA, speglar två av det slutande sextiotalets vanligaste, men mest angelägna frågor: Vem står näst på tur att resa sig, näst på tur att slås ner?
Bakgrund:
Tisdag 9 december 1969 inleddes en vild strejk under morgonskiftet i gruvan i Svappavaara uppe i norr – och spred sig därefter som en löpeld till Kiruna och Malmberget. Som mest omfattade strejken omkring 5.000 gruvarbetare. Orsaken till utbrottet var bland annat missnöjet med arbetsmiljön, med inflytandet på jobbet och ett nytt ackordslönesystem.
Gruvstrejken, en svensk spegling av den rådande oppositionella oron runt om i världen – på universitet, i getton, bakom järnridån och i regnskogen i öst – kom att bli en väckarklocka för makten. En skakad socialdemokratisk partiledning insåg att den gjort för lite för att förändra förhållandena i arbetslivet, trots regeringsinnehav sedan 1932, trots ett valresultat året innan strejken på 50,1%. Fortfarande kände sig löntagarna betraktade som utbytbara produktionsmedel, inte som tänkande människor av kött och blod.
Inte bara i gruvorna jäste missnöjet. Tre svenska fotografer, oberoende av varandra, skildrade stämningarna på industrier runt om i landet: Yngve Baum, Jean Hermanson och Odd Uhrbom. Med stöd av texter av erkända författare som Sara Lidman och Folke Isaksson publicerades deras fotografier i uppmärksammade fotoböcker. Först fem decennier senare har nu dessa bilder samlas i en utställning.
Foto:Yngve Baum
Röster om utställningen
Utställningens curator, fransmannen Christian Caujolle, legendarisk introduktör av svenskt fotografi i Europa, pekar på kraften i vad som nu visas på väggarna i Tyghuset i Landskrona:
– Utan att samarbeta har våra tre undersökande fotografer, som vittnar, lika mycket som de implicit fördömer, lyckats fånga porträtt, inkännande studier av dessa arbetare som de mötte, som de accepterades av, vars hårda dagliga jobb de visade upp. De gav varje ansikte en individualitet, tilldelade varje arbetare, tidigare kollektivt betraktade som ”arbetskraft”, en unik identitet. Ett halvt sekel senare fortsätter dessa ansikten, dessa blickar, att ifrågasätta oss.
Svårt överskatta reportagens betydelse
Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg skriver i utställningens katalog om sin uppväxt i den arbetarklass som äntligen fick göra sin röst hörd, tack vare tre svenska fotografer med unik social medvetenhet och konstnärlighet:
– Det är svårt att överskatta de här reportagens betydelse. Kamerorna och pennorna dokumenterar arbetsplatser – högeffektiva, exportdrivande – som är så primitiva att övriga Sverige fullständigt golvades. Hur klarar de av det här? Dag efter dag, ett helt yrkesliv? Hur långt kan ett arbetsliv ens bli under sådana betingelser?
Svärta på turné.
Efter att utställningen tas ned i Landskrona 13 oktober går den vidare till Arbetets museum i Norrköping och Norrbottens museum i Luleå.
Foto:Jean Hermanson