»I den svenska pressens historia kommer Lagerstedt alltid att behålla sin rangställning såsom en av våra dagars yppersta tidningstecknare, en raffinerad artist med en ganska enastående förmåga att karaktärisera figurer i rörelse och att fånga doften av olika miljöer.«
Gustaf Näsström, 1952
Så skrev en kritiker om Georg Lagerstedt(1892–1982) på 50-talet.
Och det är bara att ta sig till det unika Teckningsmuseet vid Hästtorget i Laholm för att själv bilda sig en uppfattning om denne mångsidige målare, illustratör och tidningstecknare, född i samma småländska by som Ingvar Kamprad, Agunnaryd. Lagerstedt som sedan blev en språkbegåvad kosmopolit, enligt en text av hans svärson som återfinns på nätet.
För åtta år sedan tog Teckningsmuseet i Laholm emot en stor donation – 3234 teckningar av Lagerstedt. Men det är först nu delar från denna unika samling kan visas i en separatutställning. Med detta har Nordens enda teckningsmuseum haft hjälp av Andreas Berg, professor i illustration på Kunsthøgskolen i Oslo, som satt Georg Lagerstedt och hans verk i ett historiskt sammanhang. Hans barn och barnbarn har också hjälpt till.
Den tidigaste teckningen i samlingen är daterad 1900 och den sista 1976.
Museet skriver bland annat så här om utställningen:
”När första världskriget var över fanns det 235 tidningar i Sverige. Respekten för det som var tryckt var enorm, men medarbetarna oftast anonyma. Det fanns inga bild-bylines. Journalisterna skrev under signatur. På 1920-talet kom ljudfilmen och de första reguljära radiosändningarna. Det skulle dröja trettio år innan TV-sändningarna kom igång. Georg Lagerstedt hade större delen av sin karriär däremellan. Som ledande tecknare på landets största tidning, Stockholms-Tidningen, var han en celebritet. Hans signatur var ”Lager”.”
Saknas i Pressarkivet
”Samlingen är unik. Inte bara för att Georg Lagerstedt saknas i exempelvis Pressarkivets tidningstecknarsamling på Riksarkivet (115 tecknare) – trots att han under ett halvsekel hörde till landets främsta tidningstecknare.
Samlingens särart ligger i mångfalden. Alla teckningar är naturligtvis inte lika bra, även om det inte finns någon som är direkt dålig – han förlorade aldrig proportioner eller perspektiv – men mångfalden utgör en kvalitet i sig. Man kan jämföra med dagboksanteckningar. Det är en typ av samling som i stort sett bara återfinns på museer tillägnade enskilda upphovsmän.”
Läs mer om utställningen och Georg Lagerstedt på museets hemsida:
Och här mer information om Lagerstedt som hans svärson lagt ut på nätet: